SVT om tanken bakom scenen.

 

Årets Eurovision-scen har hämtat inspiration från en mängd olika håll. Nu berättar Viktor Brattström och Frida Arvidsson, som står bakom konstruktionen, om tankarna kring sitt verk.

– Scenelementen har hämtat form från allt från stilstudier av fjärilsvingar och bilder av nattfjärilar fotograferade med lång slutartid, till arkitektonisk och tekniskt avancerad modern haute couture, säger de.

För publiken närmare artisterna

I dag kan vi för första gången visa upp bilder på scenografin, som skapats med styrka, lätthet och rörelse som ledord. Tanken är att föra publiken närmare artisterna, samtidigt som man lämnar utrymme för modern projektionsteknik.

– Vi arbetar med några rörliga delar för att knyta samman scen och arena, men en fast traditionell scenografi i övrigt är basen för scenen, säger Frida.

Duon har jobbat med scenografin sedan början av november och visste tidigt vad de var ute efter.

En del av en större vision

Att förena publik och artister har länge varit ett mål för teamet bakom Eurovision i Malmö. Redan i höstas berättade projektets exekutive producent, Martin Österdahl, om vilka visioner man hade.

– Vi ska bjuda publiken på en show av högsta klass, med en scenografi som gör att artisterna och publiken kommer nära varandra. Det ska kännas intimt och spektakulärt och på samma gång något som man inte upplevt tidigare, sade han då.

Scenografin är ett stort steg i den riktningen och är ett av många grepp som används för att förverkliga visionen för evenemanget.

Text och bilder från svt.se

Kommentera här:

Free counters!

Prenumerera och dela

Blogglista.se Follow on Bloglovin